The Last Time I Saw Paris
- Callot, Vue du Pont Neuf, Paris
- Le Clerc, View of a Chateau and Horse Fair
- Janinet, Vue Intérieure de L’Eglise
- Pradelle, Sunset in Paris
- Meryon, Le Stryge
- Meryon, Le Petit Pont
- Meryon, Tourelle de la Rue de la Tixéranderie
- Meryon, Collège Henri IV ou Lycée Napoléon
- Meryon, Le Pont Neuf
- Lalanne, Rue des Marmousets (Vieux Paris)
- Lalanne, Démolitions pour le Percement du Boulevard St. Germain
- Lalanne, Batterie de Montmartre
- Brouet, Le Rémouleur (The Knife Grinder)
- Brouet, Le Rendez-vous des Chiffoniers
- Brouet, Le Luthier
- Brouet, Fête du Trio Montmartrois, 17 Avril, 1907
- Daubigny, Le Cèdre de Liban
- Daubigny, L’Amphithéatre du Jardin des Plantes
- Charlet, Au Jardin des Tuileries
- Ciceri, L’Hôtel de Ville in 1583
- Benoist, Le Petit Châtelet
- Bayalos, The Bastille in 1740
- Buhot, L’Hiver à Paris ou La Neige à Paris
- Buhot, La Fête Nationale au Boulevard Clichy
- Buhot, La Place des Martyrs et la Taverne du Bagne
- Buhot, Matinée d’Hiver sur les Quais
- Buhot, Le Retour des Artistes aux Champs-Elysées
- Boucherot, La Porte de Vanves
- Martial, Paris Incendié, La Lègion d’Honneur à Les Tuileries
- Lamour, Le Pont Notre-Dame
- Toulouse-Lautrec, Le Marchand de Marrons
- Toulouse-Lautrec, A la Gaieté Rochechouart: Nicolle
- Steinlen, Premier Petit Nocturne
- Steinlen, Amoureux sur un Banc
- Forain, Maison Close (Brothel)
- Forain, A la Bourse (At the Stock Exchange)
- Delcourt, Rue des Saules
- Lepère, La Rue de la Montagne Ste. Geneviève
- Lepère, Bal au Point du Jour
- Lepère, L’Abreuvoir au Pont Marie (2me planche)
- Lepère, Les Troubles au Quartier Latin
- Lepère, Tour Eiffel – Frontispice
- Lepère, Notre Dame, Vu du Quai de Montebello
- Doré, Escalier de l’Opéra à la Mi-Carême
- Zeising, Port d’Auteuil
- Gautier, La Rue St.-Julien-le-Pauvre
- Gautier, Pont de l’Archevêché
- Daumier, Saprelotte…Complet !...
- Béjot, Le Pont de Grenelle
- Béjot , Le Luxembourg
- Béjot, La Bastille (1st plate)
- Béjot, La Rue de Harlay
- Jouas, Gentilly – La Bièvre, du Pont de l’Avenue de la Republique
- Provost, Vue des Divans
- Bouchot, Le Concert Musard
- Rivière, Quai d’Austerlitz et Notre-Dame
- Whistler, Rue de la Rochefoucault
- Marin, St. Gervais from the Rue Grenier-sur-l’Eau
- Helleu, Mme Helleu Looking at the Watteau Drawings in the Louvre
- Carbonati, Pont de la Tournelle
- Heyman, Passerelle de l’Estacade, Paris
- Plowman, The Towers of Notre Dame
- MacLaughlan, Forge of the Carmelites
- Gottlob, Les Pierreuses
- Chahine, La Petite Fête aux Fortifications
- Grilade, Au Lapin Agile
- Heintzelman, Café Montmartrois
- Webster, Vieilles Maisons sur le Quai
- Herscher, Vue de la Tour de Dagobert
- Laboureur, La Cage
- Chandler, An Excavation, Paris
- Orlik, Treppenhaus am Quai Voltaire
- Scott, St. Nicolas-du-Chardonnet
- Bonnard, Place Clichy
- Delaunay, Seine Bridges
- Delaunay, The Steeple of Notre-Dame
- Delaunay, Biplane by the Ile de la Cité
- de Bruycker, L’Eglise St. Séverin, Paris
- Somm, Tête de Parisienne
Le Stryge
Etching, 1853, from Eaux-Fortes sur Paris, 170 x 133 mm., Delteil/Wright 23 v/viii. Fine, clean-wiped impression, before the verses, in black ink on laid paper with a partial watermark of HP (Hudelist or Hallines) and good margins. The historical demarcation between old Paris, of medieval buildings and narrow alleys, and Baron Haussmann’s new Paris, of broad boulevards and open skies, is marked in the graphic arts by two men: Charles Meryon, who attempted to capture the old before it was lost; and Maxime Lalanne, who was equally captivated by medieval origins but also documented the demolitions of change. Meryon’s Stryge (vampire) is among the most famous of all prints of Paris. The clutter of houses forms the backdrop for an encounter between the medieval Tour St. Jacques and the grinning imp on the tower of Notre Dame, with ominous black birds filling the sky. As often with Meryon, the precise scene never existed in reality, for the tower is, in reality, smaller, farther away and more hidden. And, alas for Meryon, the gargoyle he chose, expressive as it is, and famous as it is, is not medieval but a nineteenth-century addition by the architect Viollet-le-Duc. How fascinating to have such a masterpiece based on a topographical fib and a mistaken identity!